Як мер Львова витрачає бюджетні гроші на власний піар

  • 180x150
  • Опубліковано:

    З Днем Захисника України, з Великоднем, Днем Незалежності, Днем прапора, з Новим роком та Різдвом Христовим – міський голова Львова Андрій Садовий не шкодує слів на привітання. Тим більше, якщо за ці слова платить не він особисто, а міський бюджет.

    Результат пошуку зображень за запитом "Як мер Львова"

    Коштом бюджету ви читали, слухали та бачили добрі справи депутатів мерії. Або ж побачили дрон-зйомку вулиць під час громадських слухань. Усе це у Львівській міській раді називають «висвітленням діяльності».

    Гроші виділяють в рамках «Програми висвітлення діяльності міської ради, її виконавчих органів, посадових осіб та депутатів у засобах масової інформації у 2017-2020 роках». Минулого року ця сума становила 898 тис. грн. Розподіляли кошти два структурні підрозділи міської ради: управління «Секретаріат ради», яке висвітлювало діяльність депутатів, та департамент «Адміністрація міського голови», що відповідав за міського голову та чиновників, пише СТИК з посиланням на Наші гроші.Львів.

    Порівняно з Львівською обласною радою, висвітлення діяльності якої редакція аналізувала в тексті «Говорить і показує Ганущин», в міськраді в загальному витрачали гроші більш контрольовано. Публікували важливі оголошення, інтерв’ю, звіти партій, статті про громадський бюджет тощо. Хоча і тут не бракувало малоінформативного флуду, як от привітань зі святами.

    При цьому лише Секретаріат ради точно знає, за що і коли платив редакціям, а от в Адміністрації міського голови практично взагалі (!) не мають інформації, за що вони платили медіа.

    Найбільше грошей від міськради отримали ТРК-Львів та Львівське обласне радіо (тепер – суспільне UA:Львів) – 313,6 тис. грн. Ще 140,5 тис. грн отримала газета «Високий замок», а радіо «Львівська хвиля» дісталося 101,8 тис. грн.

    Іншим редакціям заплатили менше. Радіо «Незалежність», «Галичина», «Західна столиця», «Радіо Skovoroda» та «Регіон-Інформ Україна» загалом отримали 115 тис. грн. Телеканалам «НТА» та «Першому західному» на двох дісталося 39,6 тис. грн. Сайтам «Львівська газета. Вісник міста», «Твоє місто», «Гал-Інфо», «032.ua», «Медіастар», «Варіанти» та «Вголос» заплатили 142,7 тис. грн.  І ще 45 тис. грн отримала газета «Львівська пошта».

    Вміли сказати – не вміли порахувати

    Департамент «Адміністрація міського голови», який відповідає за висвітлення роботи міського голови та виконавчої гілки міськради, згідно з даними E-data, витратив на це у 2017-му 476 тис. грн.

    До кінця невідомо, на що саме пішли ці кошти, оскільки повних звітів та оплачених матеріалів в мерії не зберігають, а транзакції проводять просто за «виготовлення та трансляцію програм», «інформаційне повідомлення» та «публікацію матеріалів», вказуючи лише де-не-де деталі матеріалів.

    А тому в «Адміністрації міського голови» самі не знають, за що платили. Така практика тепер дозволяє їм уникнути незручних запитань щодо змісту оплачених матеріалів, а нам взагалі сумніватися, що такі матеріали побачили світ.

    Відтак редакції «НГ. Львів» не вдалось проаналізувати, наприклад, публікації газети «Високий замок», яка отримала 75 тис. грн. У Адміністрації нам надали частину матеріалів, але вони не впевнені, чи це всі оплачені тексти. В самій ж газеті нам повідомили, що такого списку не мають.

    Така ж ситуація з сайтом «Гал-Інфо», якому Адміністрація заплатила 10 тис. грн. У редакції ж нам пояснили, що «ведення переліку опублікованих матеріалів згідно договору не передбачене».

    Відомо, що сайт «Твоє місто» отримав 7,5 тис. грн за зйомку, трансляцію та монтаж подій Lviv Startup Days. Але не знаємо, за що міськрада заплатила «Твоєму місту» ще 17,5 тис. грн. журналістам надали лише один оплачений матеріал − «Упродовж півроку французи допомагатимуть Львову вирішити проблему зі сміттям».

    Співпраця «Адміністрації міського голови» та редакцій львівських ЗМІ будується в більшості випадків на довірі – працівники міськради не збирають списків оплачених матеріалів, відтак не знають, за що точно вони віддають гроші. А йдеться ж про майже півмільйона гривень з бюджету на рік.

    «Ми не зберігаємо всіх лінків чи публікації. Ми замовили публікацію, оплатили, вона вийшла друком − і окей. Навіщо нам нагромаджувати тут папери? Не все підшиваємо в архіви, тому не все можемо дати», − пояснила Христина Процак, керівник прес-служби мерії.

    Водночас деякі медійники кажуть, що навіть перепрацьовували. Як розповіла директор «Радіо Skovoroda» Ганна Оліярник, згідно з угодою, планові ефіри повинні були тривати півгодини-годину, а насправді вони тривали довше.

    «Якщо приходила людина або ми були на виїзній події, то розмовляли з нею і 40 хв, і годину, і навіть більше. Хоча вартість однієї години у нас коштувала 1,2 тис. грн, та ми відробляли на більшу суму. Цього ми не рахували і нікому такий рахунок не виставляли. Так вирішили зекономити місцевий бюджет та зробити свій внесок в інформаційне поле міста», − пояснила Оліярник.

    Врятувати імідж за 100 тисяч

    На висвітлення діяльності міського голови Львова Андрія Садового з бюджету пішло щонайменше 116 тис. грн, тобто ¼ всього бюджету Адміністрації. З тих матеріалів, що доступні для аналізу, можна заробити висновок, що найбільше коштів витратили на найбільш болючу для міського голови тему – будівництво сміттєпереробного заводу.

    Наприклад, «Львівська газета» опублікувала два інтерв’ю з мером з тематично однаковими заголовками: Андрій Садовий: «Ми збудуємо сучасний сміттєпереробний завод» та  «Це буде високотехнологічне екологічно чисте підприємство, приклад для всієї України», – А. Садовий про новий сміттєпереробний завод. Обидва інтерв’ю коштували по 2 тис. грн.

    Ще одне інтерв’ю, де тема сміття була винесена в заголовок, вийшло на сайті «Гал-Інфо»: «Андрій Садовий: меморандум не працює, і ми маємо великі проблеми».

    Минулого року мер взяв участь в 38 програмах «Про Львів з міським головою» на Львівському радіо за 95 тис. грн, де розмовляв на різні теми.

    Участь Садового в трьох програмах циклу «Місто для людей» на радіо «Незалежність» коштувала міському бюджету 8 тис. грн. В цих ефірах мер розповідав про розвиток Львова у 2017 році, вирішення господарських питань, бюджет розвитку та відповідав на запитання слухачів.

    Радіо «Незалежність», згідно з документами, надавало мерії суттєву знижку – 70% через «соціальну спрямованість» програм. Тому ще три ефіри з Садовим в програмах «Україна вчора і сьогодні», «Знайти себе» та «Підсумок важливого» обійшлись бюджету лише в 6,4 тис. грн.

    Привіт від Садового

    На розміщення в медіа привітань від міського голови Адміністрація витратила 14,4 тис. грн, не враховуючи газету «Високий замок».

    В друкованих медіа – це часто однакові «блочні» привітання. Протягом 2017 року міська рада розмістила по три однакові привітання Андрія Садового в газетах «Високий замок» та «Львівська пошта»: з Днем Захисника України, з Великоднем та з Днем Незалежності.  У газеті «Львівська пошта» ці привітання коштували 2,4 тис. грн.

    А от одне привітання мера з Днем Незалежності на сайті «Львівської газети» обійшлося у 2 тис. грн.

    Не набагато дорожчим виявилось привітання мера з Великоднем, яке транслювалось на каналі НТА, – 3 тис. грн. За ці кошти воно тричі вийшло в ефір каналу протягом 16-17 квітня. А за два покази привітання з Днем Прапора та Днем Незалежності канал отримав з бюджету 1,6 тис. грн.

    Ще 5,4 тис. грн департамент заплатив телеканалові за три звернення Садового: про інфраструктурні проекти, про бюджет розвитку міста та про вшанування жертв Голодомору.

    За бюджетні кошти львів’яни дізнавались не лише про діяльність мера, але й про діяльність інших чиновників. Наприклад, Лілії Онищенко-Швець, Олега Берези та Зоряни Довганик.

    Також «Адміністрація міського голови» платила за піар депутатів, зокрема Івана Рудницького та Остапа Доскіча від «БПП» й представниці «Української галицької партії» Юлії Гвоздович. Також заплатили за коментар одного з 26 радників міського голови Ярослава Грибальського для агенції «Медіастар» у матеріалі «У Львові розповіли, як планують облаштовувати культурний простір для людей з особливими потребами».

    Сума, яку було витрачено на чиновників, депутатів та радника – невідома, оскільки, нагадаємо, в мерії не зберігають ці дані.

    Як і в області, так і в місті розміщували в медіа вже готові матеріали, написані працівниками прес-служби. Зокрема, Адміністрація заплатила щонайменше за три однакові матеріали під різними заголовками в газетах «Львівська пошта» та «Високий замок». Наприклад, одна з таких статей «Як змінився Львів у 2017 році», що вийшла на двох шпальтах. В газеті «Львівська пошта» цей матеріал коштував 10,8 тис. грн і вийшов під рубрикою «офіційно».

    «Є частина матеріалів, які ми подаємо редакціям, якщо вважаємо, що інформація є суспільно резонансною і потребує медійного підсилення. Буває, що журналісти самі звертаються з якимись соціально важливими темами», – пояснила Христина Процак, керівник прес-служби мерії.

    Інколи пропонують розмістити за гроші і матеріали інших видань. До прикладу, на сайті 032.ua було повторно розміщено інтерв’ю з Юрієм Шухевичем, яке спочатку вийшло на сайті Zaxid.net, бенефіціарним власником якого є дружина міського голови.

    Христина Процак пояснила це так: «В той період ця тема була важливою, її широко обговорювали в суспільстві. Тому ми вирішили, що це інтерв’ю потрібно передрукувати».

    Це ж інтерв’ю передрукував і сайт «Гал-інфо», хоча ми не маємо інформації, чи їм платили за це з бюджету.

    Секретаріат ради: «Щоби люди знали»

    Протилежна ситуація з «Секретаріатом ради», структурою мерії, яка відповідає за діяльність міських депутатів. Згідно з даними порталу E-data, за минулий рік «Секретаріат ради» на висвітлення діяльності витратив 422 тис. грн. При цьому тут чітко знають, коли і за що платили.

    Гроші витратили на розміщення 113 матеріалів, в яких фігурували депутати та чиновники, оголошення та тексти про впровадження міськради.

    Як і під час аналізу піару Львівської обласної ради, у випадку Львівської міської ради постає те саме питання – для чого платять медіа. Начальник управління «Секретаріат ради» Юрій Лукашевський вважає, що завдяки програмі висвітлення діяльності міська рада допомагає мешканцям.

    «Ми висвітлюємо діяльність для того, щоб люди знали про роботу міської ради, знали про те, як впливати на ухвалення рішень міськради. Це не піар на кшталт «ми щось зробили, ми такі класні, давайте ми похвалимося». А радше поширення інформації про ті інструменти, які можуть люди самі використовувати, щоб робити своє життя в місті комфортнішим», − переконаний Юрій Лукашевський.

    «Секретаріат ради» справді витратив значну частину коштів на інформативні статті та інструкції про громадський бюджет, тексти про рішення, що були ухвалені радою та виконкомом, інформацію про е-петиції чи статут міста. Однак оплачували також і матеріали на кшталт «У Львові планують змінити маршрут автобуса №29», що інші медіа подавали безоплатно.

    У Секретаріаті кажуть, що не мають чіткої формули, як формувати теми для висвітлення, – депутати самі визначають, що їм цікаво донести через медіа. Начальник управління «Секретаріат ради» Юрій Лукашевський запевнив, що «Секретаріат ради» не подає готових матеріалів редакціям, бо «це не правильно».

    «Ми розуміємо тонку межу між замовними статтями, тобто джинсою і між самим висвітленням. Тому не наказуємо ЗМІ: висвітліть цю інформацію і нічого більше. Пропонуємо ту чи іншу тему, і редакція пише про неї, якщо вважає цікавою. Або ж медіа саме пропонує матеріал», − зазначив Лукашевський.

    20 тисяч для «пожвавлення»

    Окрім реклами депутатів, «Секретаріат ради» так само як «Адміністрація міського голови» купував в медіа оголошення. Наприклад, газеті «Високий замок» заплатили 5,8 тис. грн за вісім оголошень, кожне з яких коштувало 375-1925 грн. Ще 7,2 тис. грн отримала газета «Львівська пошта» за 13 оголошень, ціна яких коливалася від 250 до 2,4 тис. грн.

    Також міськарада замовила 18 дрон-зйомок вулиць Львова у сайту «Варіанти», кожна з яких коштувала 1,2 тис. грн. Загалом ці відео обійшлися у 21,6 тис. грн. Начальниця відділу висвітлення роботи ради управління «Секретаріат ради» Ярослава Вовк пояснила, що дрон-зйомку замовляють для пожвавлення громадських слухань.

    «Ми замовляємо дрон-зйомку тоді, коли проводимо громадські слухання щодо детальних планів або зонування територій. Такі відео пожвавлюють ці зустрічі, адже мешканцям тоді не потрібно дивитися лише на креслення. Вони можуть побачити усі деталі, відчути себе в тому місці, яке журналісти відзняли з висоти пташиного польоту», − каже Вовк.

    За розміщення п’яти текстів про досягнення міської ради без коментарів депутатів сайт «Львівська газета» отримав 3 тис. грн. Йдеться про такі матеріали як Громадські організації Львова отримають більше 2 млн грн від міської ради на проектиЧотирьом бійцям АТО місто надасть кошти на ремонт житлаГромадський бюджет Львова: три історії успіху тощо.

    А сайт «Твоє місто» отримав 3,2 тис. грн за трансляцію громадського обговорення щодо обрання нового директора Львівської опери та за репортаж з цієї події.

    За рекламні ролики «День вишиванки» та «Медичні містечка» зі згадкою партії «Самопоміч» радіо «Галичина» взяло 4,3 тис. грн, а радіо «Львівська хвиля» за ці ж трансляції – 10,8 тис. грн.

    Час від часу Секретаріат ради ділився бюджетом, тому в оплачених матеріалах фігурували й міські службовці чи громадські представники. Як-от головний архітектор міста Юліан Чаплінський. Начальник Секретаріату ради зазначив, що така практика можлива.

    P.S. Медіаексперти переконані, що практика оплати за матеріали в ЗМІ є беззмістовною, адже, і Львівська міська рада, і Львівська обласна рада створюють інформаційні приводи, які місцеві медіа зацікавлені висвітлювати без грошей. Проте, ні чиновники, ні депутати не готові від цього відмовитись.

    (Visited 74 times, 1 visits today)
  • 180x150