• 180x150
  • Скільки російські телеканали заробляють в Україні?

  • 180x150
  • Опубліковано:

    На початку тижня Київський апеляційний суд відхилив апеляцію чотирьох російських телеканалів, невдоволених рішенням призупинити розгляд справи щодо їхнього вимкнення. Слухання було призупинено 6 травня рішенням суду попередньої інстанції на час проведення експертизи ефіру телеканалів. Чотири російські мовники – «Первый канал. Всемирная сеть» (ПКВС), «РТР-Планета», «Россия-24» та «НТВ-Мир» – зникли з кабельних мереж України за рішенням суду від 25 березня на час розгляду справи.

    На думку державного регулятора телеефіру – Національної ради з питань телебачення та радіомовлення, інформаційні програми цих мовників мають «заклики до національної ворожнечі, порушення територіальної цілісності України, перекручення наявної інформації та маніпуляції свідомістю громадян». А окремі їхні програми порушують статтю 161 Кримінального кодексу України щодо злочинів проти держави та розпалювання національної ворожнечі.

    Разом із тим список заборонених російських телеканалів можуть поповнити ще чотири мовники – «ТВ Центр-Іnternational» (ТVСІ), Russia Today, Life News та REN-TV. У понеділок, 23 червня, Нацрада звернулася до суду з вимогою тимчасово призупинити ретрансляції першого з них. Рішення щодо вимкнення Russia Today поки що не прийнято. А от вимкнути сигнал Life News та REN-TV регулятор має намір без суду – канали не адаптовані до українського законодавства, а їхня ретрансляція у кабельних мережах є незаконною. Тому держорган звернувся до кабельних операторів, які ретранслювали ці телеканали, з вимогою негайно її припинити. До того ж Нацрада звернулася до Генеральної прокуратури з проханням вжити заходів реагування на їхню незаконну ретрансляцію в Україні.

    Припинення мовлення в кабельних мережах на території України вплинуло на доходи російських телеканалів. Forbes підрахував, яку суму вони можуть втрати в разі повної заборони їх на території нашої держави.

    Заробітки на чужині

    В основному російські телеканали в Україні заробляють на отриманні роялті від кабельних операторів за ретрансляцію: «Розмір роялті за кожного абонента телеканали встановлюють самостійно й узгоджують із дистриб’юторами. За кожен іноземний телеканал кабельний оператор сплачує щомісяця в середньому 10 центів за абонента», – пояснює Наталія Клітна, віце-президент Асоціації постачальників і правовласників контенту.

    При цьому від 15% до 25% комісійних від суми контрактів із кабельними операторами отримують дистриб’ютори телеканалів, пояснює Анатолій Сальник, директор «Торсат», що займається дистрибуцією низки російських телеканалів, зокрема «ПКВС», «РТР-Планета», «Россия-24» та «НТВ-Мир».

    За даними КМІС, серед 16 мільйонів сімей із телеприймачами щонайменше 5 мільйонів користуються кабельним ТБ. Але вивести точну кількість абонентів, за які кабельні мережі сплачують роялті, достатньо важко. За словами учасників ринку, кабельники схильні приховувати реальну статистику, бажаючи платити менше.

    Найбільший кабельний оператор «Воля» декларує абонентську базу в 1,5 млн осіб. Його найближчий конкурент – «Тріолан» – 450 000. Утім, за даними Forbes, кожен із трійки найпопулярніших російських телеканалів може отримувати роялті не більш ніж за 700-900 тисяч абонентів. Ретрансляція «ПКВС», згідно з офіційними розцінками, коштує кабельним операторам не більш як 25 копійок на місяць (що за нинішнім курсом дорівнює близько 2 центам). Отже, річний дохід найпопулярнішого російського каналу в Україні може становити приблизно 2,5 млн гривень. Решта російських мовників заробляють значно менше, оскільки ретранслюються обмеженою кількістю кабельних операторів.

    Рекламні мільйони в Росію

    Окрім відрахування за ретрансляцію в кабельних мережах, російські мовники в Україні заробляли на прямій рекламі. За нашим законодавством, реклама на іноземних телеканалах може бути виключно українською. Тому «Перший канал», «Россия-1» та «НТВ» підготували свої спеціальні міжнародні версії, що містили українськомовні рекламні блоки, а решта російських каналів транслюються взагалі без реклами.

    Проте в Україні нема представництва цих телеканалів. Тому, за даними Forbes, зароблені на рекламі кошти перераховувалися сейлз-хаусами у Москву через дистриб’ютора – компанію «Торсат». Власне, саме «Торсат» (входить у холдинг Inter Media Group Дмитра Фірташа) здійснювала «врізки» з українською рекламою в їхні ефіри.

    Рекламний ефір «НТВ-Мир» та «РТР-Планета» продавав сейлз-хаус «Відмінна реклама» медіагрупи Inter Media Group. Тоді як «ПКВС» – сейлз-хаус StarLight Sales медіагрупи Віктора Пінчука StarLightMedia.

    До вимкнення рейтинги трьох російських мовників були достатньо високими. Це давало їм змогу входити до топ-15 найпопулярніших телеканалів України, а відповідно – отримувати чималі прибутки від реклами. Хоча, за даними панелі Nielsen, ядро їхньої аудиторії становили в основному пенсіонери.

    За даними власних джерел Forbes серед учасників ринку, трійка російських телеканалів заробляла на телерекламі в Україні щонайменше 200 млн гривень на рік. Це відповідало їхній частці в загальному рекламному «пирозі», який у2013 році склав $450 млн. Розподіл доходів від телереклами між телеканалами був приблизно таким: 90 млн грн отримував «ПКВС», 60 млн грн – «РТР.Планета» та 50 млн грн – «НТВ мир».

    Заробляючи в Україні десятки мільйонів на телерекламі, російські телеканали фактично не несуть витрат – не утримують офіційні представництва та не сплачують податки. І саме такий стан справ зацікавив депутатів – членів парламентського комітету з питань свободи слова та інформатизації. Оплачувати їм доводиться лише підняття сигналу на супутник, з якого кабельні мережі його ретранслюють. За даними учасників ринку, такі витрати можуть скласти не більше $150-200 тисяч на рік.

    Окрім того, існують витрати, пов’язані із рейтингами мовників. Для того, щоб продавати рекламу, телеканали змушені вимірювати свої рейтинги в панелі Nielsen (до січня 2014-го – в панелі GfK). За це кожен із трійки лідерів сплачував замовнику такого дослідження – Індустріальному телевізійному комітету (ІТК) – майже 65 000 грн щомісяця (після тимчасового вимкнення, за рішенням суду, оплата цієї послуги припинилася. – Forbes). Перевірити рейтинги інших російських каналів в Україні неможливо, оскільки Nielsen відображає рейтинги лише тих з них, які оплачують це дослідження.

    Forbes стало відомо, що народні обранці готують законопроект, відповідно до якого кошти, зароблені іноземними телеканалами на рекламі в Україні, мають залишатись на території нашої держави. Отже, іноземним мовникам – насамперед російським, які захочуть отримувати дохід від телереклами, – доведеться реєструвати компанію в Україні, наймати працівників та сплачувати всі необхідні податки.

    Без супутника

    Враховуючи вищенаведені обсяги доходів російських телеканалів від реклами, трьохмісячний «простій» уже вилився у кілька десятків мільйонів гривень недоотриманих коштів. Тож цілком зрозумілим є бажання мовників захищати свої інтереси в суді.

    Припинення ретрансляції, яке поки що трактують як тимчасове, є політичним рішенням і введенням цензури, запевняє Іван Холод, представник інтересів «Об’єднаних російських телеканалів» у суді. Крім цього, він посилається на резолюцію ПАРЄ від 9 квітня цього року, де, зокрема, містився заклик до української влади «переглянути рішення про припинення трансляцій деяких телеканалів і утримуватися від будь-якої цензури засобів масової інформації» (п.13). «Також рішення з вимкнення було подано з ініціативи голови Нацради, а не більшістю голосів її членів, як того вимагає законодавство», – додає він.

    При цьому Нацрада, паралельно із законотворчими новаціями та вимкненням російських телеканалів у кабельних мережах, шукає правові механізми припинення супутникового сигналу російських мовників на території України. Адже супутникове телебачення, де російські телеканали є у вільному доступі, за даними КМІС, дивляться до 4 мільйонів українських сімей. Регулятор в основному має претензії до інформаційних та інформаційно-розважальних російських телеканалів.

    І такі механізми існують, пояснює юрист Оксана Єфімчук. За її словами, основі російські телеканали піднімають свій сигнал за допомогою французького супутникового оператора Eutelsat, який поширює цей сигнал територією Європи. «З метою захисту інформаційного простору України регулятор може звернутись за допомогою Європейської платформи регуляторних органів EPRA до французького регулятора в сфері телерадіомовлення з проханням зобов’язати супутникового оператора Eutelsat припинити поширення сигналу російських каналів», – розповіла Єфімчук.

    Як запевняє юрист, практика подібних відключень у французького супутникового оператора вже була. У справі арабського каналу Al Manar у жовтні 2012-го Єврокомісією було схвалено рішення французького суду зобов’язати Eutelsat та всіх інших операторів припинити поширення сигналу. До того ж вимкнення російських телеканалів неодноразово практикували прибалтійські країни.

    Однак навіть за такого сценарію російські мовники на зразок «Первого каналу», «Россия-1» та «НТВ» навряд чи зникнуть з українського телепростору. Вони мають по декілька міжнародних версій, розміщених на різних супутниках. Найбільше таких (вісім) у «Первого канала»; «Россия-1» та «НТВ» мають їх по чотири.

    Forbes

    (Visited 1 times, 1 visits today)
  • 180x150