Церква між війною і політикою

Опубліковано:

Церква Благовіщення Пречистої Діви Марії має таку давню й заплутану історію, що протягом останніх 100 років раз по раз стає предметом суперечок між конфесіями. У травні на сесії міської ради питання конфесійної приналежності храму знову постало ребром: депутат від УКРОПу Ігор Котюстюк, капелан Василь Довганюк і атовець Василь Кузьмин звернулися до присутніх із проханням (чи то вимогою) «встановити історичну справедливість». Де та справедливість і як звернення кількох людей переросло у розслідування конфесійної приналежності найдавнішого храму Коломиї – церкви Благовіщення Пречистої Діви Марії – читайте у нашому розслідуванні.

Хронологія подій:

Від неділі – 4 червня – триває суперечка між представниками різних конфесій: греко-католики заявляють, що церква була надана православним у тимчасове користування ще 1989 року до часу, поки їхня церковна громада не збудує власного храму. Православні сприймають ці заяви як «утиски православія» і тепер сайти московського патріархату і телеканали РФ рясніють криками про «рейдерське захоплення церкви» та інші подібні речі. До резонансної події долучилися атовці, громадські активісти і прості прихожани різних парафій. Зараз на приміщення Благовіщенської церкви претендує і УПЦ КП, і УАПЦ (автокефальна).

4 червня 2017 року без сумніву увійде в історію Коломиї. Символічно, що це сталось саме в День Пресвятої Трійці. Без конфліктів, криків й сутичок представники різних партій та громадських організацій, духовенство УГКЦ, представники депутатського корпусу та виконавчих структур пройшли колоною від ратуші до Монастирка і зупинилися біля Могили борцям за незалежність України. Після панахиди представники духовенства увійшли до церкви Благовіщення, де, після нетривалих перемовин з правлячим парохом, здійснили богослужіння.

cerkva

З метою уникнення загострення ситуації представники влади, громадські активісти, священнослужителі різних конфесій та силових структур провели тривалі консультації, в наслідок яких було прийняте наступне рішення: будь-які богослужіння в церкві тимчасово припинити; створити робочу групу з представників різних конфесій, влади, представників депутатського корпусу, які вже у вівторок повинні провести першу зустріч з метою пошуку шляхів виходу з даної ситуації. представниками правоохоронних структур забезпечили дотримання правопорядку на території церкви Благовіщення Діви Марії. Приміщення храму було опечатано до врегулювання проблеми в рамках законодавства.

У вівторок – 6 червня – заступник міського голови Володимир Бойцан організував зустріч усіх конфесій міста разом із парафіянами та громадськими активістами у залі засідань міської ради. Ця перша зустріч на офіційному рівні мала на меті сформувати список людей, які готові представляти релігійні та громадські організації у питанні, якій конфесії буде належати найдавніша церква Коломиї. Заступник міського голови Володимир Бойцан ще 4 травня обіцяв організувати таку спільну зустріч, щоб це питання не загострювалось, а мало логічне вирішення.

Погляди з різних ракурсів:

Отож у цій ситуації між конфесіями та їх прихильниками не один камінь спотикання, а цілих два: перший – чи залежна УПЦ Київської митрополії від Московського патріархату, другий – чи справедливо буде повернути Благовіщенську церкву греко-католикам (УГКЦ).

Щодо другого – вирішувати історикам, релігієзнавцям і, власне коломиянам, бо церква знаходить на території Коломиї і знаходиться під охороною держави як пам’ятка архітектури XVІ століття.

На користь греко-католиків свідчить шематизм із Державного архіву, що підтверджує освячення Благовіщенської церкви 1587 року митрополитом Іосифом Сембратовичем.

19105082_1352244731479603_362402856_o

Збереглися також рішення виконкому 1989 року «Про передачу приміщення релігійному об’єднанню», за яким «св. Михайлівській руській православній церкві м. Коломия передається каплиця на кладовищі по вул. Димитрова» для церковних потреб, а музей писанок, який до цього часу займав це приміщення, постановили перенести в інше місце. Нагадаємо, що на той час в УРСР діяла тільки руська православна церква під централізованим управлінням Москви, а греко-католицизм тільки виходив із підпілля після гонінь КДБ.

19072999_1352244734812936_291960989_o

Щодо ж до зв’язку УПЦ Київської митрополії та Московського патріархату, а точніше митрополитів Онуфрія та Кіріла, то все досить очевидно, хоч би як УПЦ хотіли це приховати.

Представники УПЦ Київської митрополії, які прийшли на першу зустріч 6 червня, одразу ж заперечили свій зв’язок із Московським Патріархатом. Вони посилаються на те, що у Мін’юсті вони зареєстровані як Українська Православна Церква без вказання, якому саме патріархату належать, називаються Київською митрополією і за головного визнають  Блаженнішого Митрополита Київського і всієї України Онуфрія. Але так було не завжди.

Війна заставила звернути увагу на патріархальну приналежність навіть тих, хто раніше не мав різниці між конфесіями і навіть не думав заглиблюватися у церковну політику. Факти солідарності з діями та висловлюваннями Кіріла та Путіна, хрестові походи православних ортодоксів і пропаганда «рускава міра» в українських православних церквах привернули увагу СБУ. Щоб убезпечитися, храми так званої київської метрополії з 2015 року вирішують не згадувати ім’я Кіріла під час служби Божої.

Факти:

По-перше, митрополит Онуфрій відвідує синоди у Москві. Цього ми не знайдемо на офіційній сторінці УПЦ, але от на російських сайтах типу «Православная жизнь» є така новина: «Предстоятель УПЦ Блаженнейший Митрополит Киевский и всея Украины Онуфрий вчера принял участие в заседании Священного Синода РПЦ».

19114593_1352244738146269_1160244837_n

По-друге, о. Василь з УПЦ Київської метрополії – настоятель церкви Благовіщення Пресвятої Богородиці 4 червня цього року в коментарі про патріархальну приналежність церкви сказав:

«У нас з 1999 року повну автономію. 15 патріархів православних цілого світу, в тому числі і Кіріл, ми молитовно з ними з’єднані. Блаженніший Онуфрій представляє церкву українську, а патріарх всієї Русі – це Кіріл, це факт».

По-трете, у Статуті УПЦ написано чорним по білому:

«Українська Православна Церква з’єднана з Помісними Православними Церквами через Руську Православну Церкву».

І ще:

«Ім’я Блаженнішого Митрополита Київського і всієї України підноситься за богослужінням у всіх храмах і монастирях Української Православної Церкви після імені Святішого Патріарха Московського і всієї Русі».

І врешті ще й таке:

«Не пізніше трьох місяців після звільнення кафедри Предстоятеля Української Православної Церкви Місцеблюститель і Священний Синод Української Православної Церкви скликають Собор єпископів Української Православної Церкви для обрання її Предстоятеля — Митрополита Київського і всієї України та представлення його Святішому Патріархові Московському і всієї Русі для отримання Благословенної грамоти».

На офіційній сторінці УГКЦ Коломийсько-Чернівецької єпархії є така заява:

З приводу подій, які відбулись 4 червня 2017 року Божого в м. Коломия Івано-Франківської області на кладовищі “Монастирок” в храмі Благовіщення Пресвятої Богородиці, в якому останнім часом здійснювала богослужіння громада Української Православної Церкви (Московського патріархату), заявляємо наступне:
1. Коломийсько-Чернівецька єпархія УГКЦ, як і вся Українська Греко-Католицька Церква, послідовно виступає за збереження в Україні міжконфесійного миру та злагоди й нікому не наказує і не рекомендує захоплювати силою храми чи будь-яке інше майно. Зазначені події були ініціативою не Коломийсько-Чернівецької єпархії УГКЦ, а місцевої громади міста Коломиї, оскільки на черговій сесії міської ради м. Коломиї знову актуалізувалось питання щодо збереження історичної цінності цього храму.
2. Храм Благовіщення Пресвятої Богородиці, який знаходиться на кладовищі “Монастирок” в Коломиї, є історичним храмом Української Греко-Католицької Церкви і відмовлятись від нього на користь інших релігійних конфесій ми не маємо жодного морального і юридичного права.
3. Ми закликаємо усіх до спокійного і справедливого вирішення цього питання, беручи до уваги той факт, що наша громада виказала жест братньої любові і порозуміння, висловивши згоду на використання цього храму громадою Української Православної Церкви (Московського патріархату), допоки вони не збудують свого храму. На даний час православна громада збудувала свій храм, в якому відбуваються богослужіння, тому ми вже давно очікуємо, відповідно до чесності сумління, коли храм Благовіщення Пресвятої Богородиці, що на кладовищі “Монастирок” в Коломиї, буде повернений законним власникам.

Реакція влади:

Міський голова Ігор Слюзар на першому ж засіданні робочої групи з питання конфесійної приналежності церкви Благовіщення Пресвятої Богородиці наголосив:

Я буду відстоювати інтереси коломийської громади і не прийматиму сторону жодної із конфесій. Якщо ми заглибимось у дебати, то користі не буде від того ні місту, ні коломиянам, а протистояння між конфесіями не робить честі жодній із сторін. Давайте працювати у юридичному полі, для цього у робочій групі є представник від ОДА – Тетяна Лапка (заступник начальника управління культури національностей та релігії), є юристи міської ради та від єпархій, духовенство і громадські активісти.

Після подій минулої неділі, я подякував усім за виваженість і мудрість. Я би не хотів називати цю ситуацію конфліктом: ні міжконфесійним, ні міжгромадянським, ані міським чи національним. Те, що відбувається сьогодні йде правильним шляхом, – переконаний заступник міського голови Володимир Бойцан.

Дану ситуацію прокоментував також голова Івано-Франківської ОДА Олег Гончарук:

Міжконфесійні проблеми повинні бути врегульовані шляхом консенсусу і в рамках законодавства України. Прикарпаття завжди було прикладом толерантності та взаєморозуміння. Ми нікому не дозволимо накручувати ситуацію в області, створювати конфлікти між людьми, не залежно від причин і учасників таких конфліктів.

І про головне

Церква Благовіщення Пресвятої Богородиці – пам’ятка архітектури XVI ст. Висвячена 1587 року, вона мала всі шанси потрапити у список всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Але сталася так звана «реставрація»: класичну для Гуцульщини ґонту замінили на шматки заокруглених планок світлого кольору. Це представники ЮНЕСКО кваліфікували як суттєве відхилення від автентичного вигляду пам’ятки архітектури, тому про захист культурної спадщини Коломиї забули на невизначений термін.

19095812_1352244861479590_2007521016_o

19022760_1352244868146256_206091551_o

Як не дивно, від таких змін застерігали навіть за совітів: «Враховуючи високу архітектурно-мистецьку цінність пам’ятки, недопустимість жодних переробок як зовнішнього вигляду, так і інтер’єрів вважаємо за необхідне застерегти Вас від хибних рішень, які потягнуть за собою неминучі переробки споруди. Одночасно нагадуємо, що згідно законодавства пам’ятки архітектури  передаються у користування рішенням не нижче облвиконкому, який і передав Благовіщинську церкву Коломийському музею народного мистецтва Гуцульщини». Розміщена у пам’ятці експозиція писанок і є зразком найдоцільнішого використання пам’яток народного господарства й архітектури» – з листа І. Могитича від Львівського філіалу «Проектреставрація» №512 , адресований голові виконкому міської ради народних депутатів Юзюку М.І. та начальнику управління архітектури та містобудівництва Івано-Франківського облвиконкому Ходану М.М., 1989 рік.

19072972_1352244858146257_972964307_o

Але будівлю таки передали церковній громаді «руської православної церкви» і зміни ці не пішли на користь споруді. Якщо громадська активність довкола питання Благовіщенської церкви допоможе привернути увагу державних служб у справах збереження пам’яток архітектури і будівля врешті буде відреставрована за всіма вимогами – то весь цей галас був недаремним.

19022359_1352244758146267_1467125349_o

Вільне.ПРЕСА

Блоги

Мирон Дмитрик

Переверніть вже того човна до бісової матері!

Коли я чую "Не розхитуйте човен" чи "Не діліть українців" як

mm
Андрій Карманський

Українській помісній церкві бути? Або чого добився Кирило?

Після зустрічі Папи Франциска та Московського Патріарха

mm
Ольга Деркачова

БОЛЬОВІ ТОЧКИ

Одна моя знайома запропонувала дещо збочену розвагу. Сідаєте в

mm
Ольга Деркачова

Буває і таке…

Ольга Нижник. Цього не може бути!.. – Івано-Франківськ:

mm
Ольга Деркачова

М’ятний чай

- Нащо ж ти ставиш горнятко на стіл? – вдавано сердито

mm
Ольга Деркачова

СТРАХ